17 novembre, 2025

Sant Tomàs participa en un projecte per a la memòria democràtica i l’educació inclusiva amb la UVic i l’EART Vic

Sant Tomàs participa en el projecte “Art per a la memòria democràtica i l’educació inclusiva”, que la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) ha posat en marxa juntament amb l’Escola d’Art de Vic (EART Vic). Es tracta d’una iniciativa de recerca i creació artística que vol unir art, educació i inclusió social per promoure la memòria democràtica des d’una mirada contemporània.

L’objectiu del projecte és crear l’obra d’art contemporani Vermipier, una peça col·lectiva feta amb acer inoxidable i acer corten que simbolitza la defensa de la llibertat, la cultura i els valors democràtics, en memòria de tres poetes vinculats al monestir de Sant Tomàs de Riudeperes: Verdaguer, Miret i Piera. L’obra es desenvoluparà mitjançant un procés educatiu i inclusiu, amb la participació activa de persones ateses de Sant Tomàs, alumnes universitaris del Grau en Educació Social i estudiants de l’EART Vic. El projecte també inclou el disseny d’un espai artístic de memòria democràtica dins del monestir de Sant Tomàs, on la peça s’instal·larà de manera permanent.

Durant el procés, es durà a terme una exposició temporal sobre la creació de Vermipier i el treball col·laboratiu entre els tres centres. Aquesta mostra, que s’inaugurarà a la Uvic a finals de 2025, i es podrà visitar posteriorment a l’EART i a la Fundació Sant Tomàs, i es preveu que el projecte tingui continuïtat més enllà del 2026.

El projecte és innovador perquè integra noves tecnologies i eines pedagògiques en el seu desenvolupament, com ara l’ús de la intel·ligència artificial per a la previsió del resultat artístic i el disseny 3D de l’espai expositiu. A més, representa una aposta per l’aprenentatge cooperatiu i la cocreació, amb la implicació directa dels participants en totes les fases del procés creatiu.

Aquesta iniciativa que compta amb el suport del Memorial Democràtic, ofereix a les persones ateses oportunitats d’aprenentatge cooperatiu i noves socialitzacions.